lördag 30 juni 2012

Mitt i livet och politiken

Så rusar tiden fram och uppdateringar på bloggen blir färre och färre. Så som jag älskar att dela med mig av allt som händer så är det ju väldigt trist att orken och tiden tryter. Även om jag är helt säker på att jag inte har mer att göra än de flesta människor så är detta sannerligen inget nio till fem jobb! Och det är fantastiskt roligt att man arbetar både kvällar och helger och plötsligt får en dag här och var obokad. Fast då jobbar man också, med att komma ifatt i mailskörden, hinna telefonera och ta samtal, med mera. Jag gillar att det inte är fasta tider eller ens dagar. Det som dock hände när jag blev aktiv i politiken för tolv år sedan var att det inte gick att gå kurser med fasta veckodagar. Det är nästan helt omöjligt att gå på kurs på kvällstid en viss dag i veckan under en specifierad period och få behållning av det då hälften av dessa kurstimmar går förlorade genom arbetet. Kanske något för de olika studieförbunden att ta fasta på? Alternativa datum för samma tema under kursens gång? För oss "mitt i livet" som även har ett privatliv som vi värnar om men som också satsar helhjärtat och entusiastiskt på sitt arbete?

Tröttheten består nog av en blandning av för lite sömn, snabba puckar, försök till långsiktigt tänkande inför framtid som snabbt förändras till att verkligheten är här och nu och planer på att samboskapet slutligen ska ske i endast ett av två hus med de konsekvenser som kommer av ett sådant beslut. Samt för lite (nej, OBEFINTLIG) träning. :-) New life, new Anna!

Nåväl, det har varit mycket som har hänt på sistone.

I slutet på maj åkte jag till Umeå för att titta på Kreativt campus som byggs upp där. Byggnader i karaktäristiskt lärkträ som ligger vid älven med otroligt vacker utsikt. De har byggts i samklang med de redan förut befintliga huskropparna, Designhögskolan och Konsthögskolan. Jag blev visad runt och det var mycket vackra lösningar med själva utställningsdelarna som i skal där inte dagsljuset kan störa eller förstöra.Samtidigt har man tagit tillvara på läget med den mäktiga älven utanför och därför också låtit stora fönsterytor finnas med. Varje våningsplan var väldigt snygga och utställningarna fint gjorda. Umeå är en fin stad. I en av konsthallarna hade utexaminerade elever från konsthögskolan sin utställning och det var en salig blandning av keramik, videoinstallationer, fotokonst, målningar och installationer samt skulpturer.

När jag kom blev jag inbjuden att vara delaktig i en stor installation som ska rulla som en neverending film i höst på en av de enorma väggarna/fönstren som man ser i entrén. Jag fick som många andra stå stilla framför en kamera i fem minuter tror jag att det var. Filmaren/kreatören av detta verk är italienare. Vilket otrolig idé? var får de allt ifrån...

Imponerande och vackert och det formligen sjuder av kreativitet och skapande över hela området. Ett lyckat projekt! En sak bara: Inga öppningsbara fönster eller möjligheter att få upp större konstverk på utsidan av Bildmuseet! Trots fokusgrupper som fått säga sitt så verkar det som arkitekter på något sätt får vara totalt dumma i huvudet när det gäller estetik på bekostnad - STOR bekostnad - av funktionalitet. Golvet: Mycket vackert och dessutom återanvänt från förra Bildmuseet. Men - de laserades TROTS att personalen ville att de skulle såpas på grund av mycket bättre hållbarhet. De fungerade utmärkt och strapatståliga (till och med självläkande) när de såpades. Nu klarar de inte minsta hack! Tack till arkitekterna! Jag tycker extremt illa om detta fenomen och har gjort sedan jag första gången kom i kontakt med det som nittonåring på SJ Resebyrå Garnisonen i Stockholm. Allt skulle renoveras och byggas om och tänka sig: Arkitekten gav högaktningsfullt blanka fan om diskarna han designat knappt var människovänliga, typ, att vi som skulle arbeta vid dem på resebyrån skulle kunna göra det på ett ergonomiskt och bekvämt sätt!

Dagen efter mitt intressanta besök i Umeå så gick jag och min Henrik samt hans son Isak med i Tillgänglighetsmarschen. Flera andra trägna folkpartister var också med. En viktig manifestation. Samhället är otillgängligt! Det kommer att fortsätta behöva anpassas för framkomlighet på massor av ställen överallt i Sveriges städer. Ofta räcker det med enkla medel som en avfasning av trottoarkanten eller ljudanvisningar för övergångsställen eller knappar med Braille-tecken i hissen. Men en hel del gånger behövs större anpassningar även på många offentliga ställen som kommer att kosta pengar och man måste planera mycket mer i nya byggnationer. Vi får en ökande äldre population som trots rullatorer eller rörelsehinder som kräver rullstol kommer att vilja vara aktiva och ute ändå. Jag vet hur jobbigt det var bara att ta sig fram överallt bara med barnvagn efter mina tre döttrar. En liten övning till vem det än vara må som läser detta: Börja med ditt hem. Hur går det att ta sig fram? Är det breda nog dörrar för en rullstol eller liknande? Kan du bo kvar när du är äldre? Fortsätt ut genom din ytterdörr: Finns det trappor? Är det svårt underlag att gå på? Hur ser gatan ut? Är det lätt att ta sig fram om du skulle ha svårt att se? Finns det saker i vägen på trottoaren som man skulle kunna ramla över eller som blockerar för rullatorn? Och så vidare...

Vi har haft besök på riksdagen av en tjeckisk delegation politiker som var mycket intresserade av mediefrågor framförallt Public Service och hur vi arbetar med dessa i Sverige. Hur granskas SVT? Hur bestämmer man vad som ska sändas? Hur ser systemet ut? Det var intressant att höra att vi har ganska liknande diskussioner och att de olika motpolerna har ungefär samma åsikter, det vill säga, i de olika politiska lägren.

Vi har haft seminarium om Förtryck i hederns namn i förstakammarsalen. Hur ska skolan hantera hederskulturproblematik?

Jag har varit på UR på studiebesök i TV-huset och fått se hur man arbetar med dessa otroligt mångdiversifierade program och utbildningar. Vilken skatt! Och allt finns på nätet och massor är tillgängligt för vem som helst! Förutom att svenska skolor har detta stora smörgåsbord som man måste koda sig in för att använda i undervisningen så finns alltså mycket även för oss alla andra att kolla. Jag är så imponerad (igen) och hoppas bara att man lyckas marknadsföra denna enorma kunskapskälla på allra bästa sätt så att den kommer så många till del som möjligt.

Kulturutskottet åkte på en halvdags studiebesök till de olika studieförbunden och det var väldigt roligt och givande. I Botkyrka fick vi en kulturguidning hos Sensus och jag fick vara modell när man visade hur man gör en turban på Shiitiskt vis av en mycket duktig kvinna som berättade om de olika symbolerna i de olika religionerna. En av oss fick ta på sig prästskjorta och prästkrage och blev genast förvandlad till någon man fick stor tillit till, märkligt! Jag som inte är troende. Men prästerskap medför en pondus som inte går att förringa. En ledamot fick ta på sig männens judiska huvudbonad, en annan fick slöja. Sedan stod vi där, förvandlade. Vilken perception, vi blev helt nya individer som man då ska förhålla sig till på ett helt annat sätt. Lärdomen var ju att vi alla är som vi är men våra kulturella attiraljer förändrar hur vi tar emot varje människa vi möter. Bland annat. Aha-upplevelse royale!

Riksdagen stängde förra veckan för sommaren. Istället för att slappna av blev jag ännu mer stressad och tänker nu på allt jag måste hinna med som jag annars inte hinner. Ond cirkel som måste brytas, helt klart.

I Almedalen så är jag "vid sidan av" när vi har seminarium som ordnas av Talmannens nätverk för jämställdhet (där jag ingår) på måndagen. På tisdagen är det "vid sidan av" på några seminarier också, några andra nätverk på riksdagen där jag är med i som ordnar. Men på onsdagen är jag medverkande i ett seminarium om den svenska spelmarknader och i ett om kulturarvet på nätet. På torsdagen är det massor "vid sidan av" eftersom det är Folkpartiets dag. Detta vid sidan av menar jag är de seminarier som anordnas av en styrelse eller ett nätverk jag sitter i. Eftersom jag är med i styrelsen till Liberala Företagare, HBT-liberaler och Kulturliberaler så är det mycket den dagen. Är medverkande i en diskussion om kultur i Folkpartitältet. Det ska bli så roligt men hektiskt. Låt oss hoppas på sol, på Gotland och i hela Sverige, åtminstone nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar