onsdag 19 maj 2010

Huvudvärk på grund av huvudvärk

Idag står det i morgontidningen att man får kronisk huvudvärk av överanvändning av värktabletter. Vilken ironi. Samtidigt är det helt logiskt. Trots att jag varit tvungen att ta värktabletter varje månad sedan jag var fjorton så är det mycket restriktivt, jag vet att det inte är bra för kroppen att använda. 2005 när jag hade ständig smärta på grund av diskbråck och även efter operationen så blev jag ordinerad två Alvedon och en Ipren att ta tillsammans flera gånger per dag. Det är inte alls bra en längre tid.

Min pappa var emot alla tabletter. När han låg döende i cancer så stod han emot att ta smärtstillande hur länge som helst, envist och av intet hjälp för honom själv eftersom det viktigaste då (kände min syster och jag) var att han skulle få vara smärtfri.

Just nu är det naturligtvis mycket i media om "tidigare" betyg. Det känns som om fokus ligger på helt fel saker. Det finns redan skriftliga omdömen, man har samtal om nådda och inte nådda mål med mera. Hur traumatiskt kan det vara för eleverna att få betyg vid tolv års ålder? "Om det visar sig att man har dåliga resultat så kan det sluta med att eleven ger upp helt". Så tycker till exempel en LÄRARE! Känner att jag får huvudvärk, men tänker inte ta något piller. :-)

Det får väl vara någon balans i hur skolan ser på sitt uppdrag? Var har vi hamnat när det blir synd om elever som får veta att de behöver arbeta lite mer för att nå sina mål för att kunna gå ut med gondkända betyg?

Samtidigt kan jag tycka att det är väldigt synd att detta kommer nu. Precis som fler har påpekat kunde detta beslut tagits tidigare under mandatperioden. Att strategiskt vänta in så att det blir en valfråga är olyckligt, men det är min personliga åsikt.

Frisk luft är också bra när spänningshuvudvärken sätter in. Mot kommunhuset, mycket att göra och socialnämnd ikväll.

3 kommentarer:

  1. Själv tackar jag högre makter att min migränmedicin Zomig hjälper mig att klara mitt arbete som lärare. Däremot ska man alltid vara restriktiv och inte börja äta piller i förebyggande syfte som jag har förstått är ganska vanligt.

    Anna jag tycker du sätter fingret på något som upprör mig i skolpolitiken och det är avsaknaden av att ställa krav på elever och förvänta sig ansvarstagande av dem.

    Ett problem är att det på ett förenklat sätt ses som lärarens hela ansvar om eleven endast uppnår betyget IG. Det är faktiskt både lärarens och elevens ansvar att eleven uppnår målen i en kurs!

    Om kriteriet för att vara en bra lärare är desamma som att eleven uppnår målen känner jag att det blir ett problem. Elevens ansvar tappas bort. Dessutom har inte alla elever samma förutsättningar rent socialt. Det är till exempel lättare att motivera och stimulera högpresterande elever än de som är omotiverade.

    Jag menar att det är just de duktiga lärarna som har kurage nog att faktiskt sätta ett IG om eleven inte håller måttet och avkräva kvalitet i förhållande till kursmålen. Det är också då som eleven faktiskt börjar ta sina studier på allvar.

    Dessa frågor är inte lätta, men jag saknar en djupare diskussion kring dessa frågor samt hur livärdiga betygen de facto är. Skillnaderna verkar vara enorma i vad som avkrävs en elev om man jämför olika skolor och olika kurser.

    SvaraRadera
  2. Gertie, jag kanske lät nonchalant? Det var inte min mening. Jag tycker att det måste vara oerhört svårt att vara lärare och ha dessa diversibla levande materior som ni arbetar med och försöka få alla till samma ställe med tanke på precis det du säger: Olika förutsättningar och bakgrunder. Det ni som lärare gör är ett enormt arbete.

    Detta med de olika betygsättningarna i olika delar av Sverige, till och med i olika delar av en och samma kommun, det är en djup orättvisa och måste te sig märkligt, ja, obegripligt, för föräldrar och elever i vårt land.

    Alltså, all respekt, migrän är fruktansvärt! Du är strong! Håll ut och sköt om dig. bästa hälsn. Anna

    SvaraRadera
  3. Nonchalant är det sista du är! Det är nog snarare jag som känner mig frustrerad och vill problematisera förenklade lösningar genom att ge en bild av de utmaningar vi lärare ställs inför. Jag älskar mitt arbete kanske just för att det är komplext.

    Gertie :-)

    SvaraRadera