fredag 16 april 2010

Allergi, askmoln och allians

När jag väntade vårt yngsta barn som nu är tjugo år så hade jag ett sådant där okontrollerbart sug som man oförklarligt kan få under graviditeter. (Under min första graviditet så var Konsums apelsinispinnglassar doppade i mörk choklad som jag åt i ofantliga mängder, stackars Olle var stamkund på Domus Tyresö för min skull)Nåväl, tredje och sista graviditeten så var det Anton Berghs rosa dragerade nougatmandlar som gällde. Jag kunde vräka i mig ett halvt kilo på rekordfart. Även den tiden hjälpte Olle mig med leveranser i outsinlig ström, älskade Olle!

När barnet kommit hade jag blivit allergisk mot mandlar. Jag fick klåda i halsen och runt munnen och kräktes när jag ätit en näve av de oemotståndliga nötterna. Efter tester visade det sig att jag även blivit allergisk mot kärnfrukter så som körsbär, persikor, äpplen och pollen såsom hassel, sälg och björk. Symtomen för pollenallergi är för min del ögon som kliar och värker som om man fått sand i dem och stor trötthet. Eftersom jag alltid tyckt att allergier är trams (med djupaste insikt att det är en verklighet för många, många människor men JAG kan väl inte vara allergisk mot något?) så äter jag bigarråer och körsbär och mandlar och allt ändå men får ta konsekvenserna.

Pollen kan jag inte undvika även om jag skulle vilja. Så nu är det den tiden på året. Jag tar antihistamin och läbbiga, svidande ögondroppar och försöker "rida ut stormen". Under tiden ser jag ut som en Anna som inte är i topp, ögonen svullnar och folk säger att jag ser SÅÅÅÅÅ trött ut. Ja, ja.

Naturkatastrofer världen över med massor av döda och skadade och nu askmoln som stoppar all flygtrafik och kostar miljarder. Det är skrämmande. Är det just nu och nog kommer det i skov eller är beror det på andra orsaker, där människan påverkat naturen så mycket att detta sker?

Alliansen och alla partier har börjat valkampanja. I media förekommer alla möjliga utspel, debatter och opinionsundersökningar. Man försöker att definiera, sia och förutse. Åsikter om allt inom alla områden haglar. Att väljarna inte vet på vilket ben de ska stå är inte konstigt.

Men sedan har man en vanlig familj som i tidningen vittnar om att de inte ens märkt att de har fått ut mer i lön! Och de kommer ändå rösta på socialdemokraterna för pengarna har väl gått till något de inte ens analyserat... Här kan man tala om tufft kommunikationsläge!

Samtidigt visar det något av välfärdens positiva effekter på människonaturen. Har man det bra på alla sätt så är mer pengar i plånboken inte det viktiga. Istället kan man ge sig råd att se till andra som inte har det så bra. Om nu Alliansen inte kommunicerat ut på ett förståeligt sätt att vi vill ha ett inkluderande samhälle där ingen slås ut så måste detta bli effekten. Dessvärre! Förhoppningsvis kommer kommunikationen förtydligas snarast.

2 kommentarer:

  1. Hej, ja det är inte lätt i pollentider, det är många som har likande problem som du... nu har det visserligen varit lite lättare i Stockholm de senaste dagarna, här snöar det..

    Astma- och Allergiförbundet jobbar bland anant för att det ska finnas en pollenstation i varje län/region.

    Idag finns det 16 mätstationer i hela landet, det är för lite! Pollenstationerna hjälper den som är allergisk att anpassa hur medicin man ska, ibland som idag när det är kallt och snö kan man kanske minska på medicin intaget, ibland kanske tvärt om.

    Det är inte kul att ha sand i ögonen, som du beskriver, om de receptfria medicinerna inte hjälper kan det vara bra att besöka en läkare för att få någon annan typ av läkemedel som hjälper.

    Eva-Maria Dufva
    ombudsman
    Astma- och Allergiförbundet

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för din omtanke, förlåt att jag inte såg din kommentar förrän nu. Berätta hur man/vilka man ska påverka för fler mätstationer, jag är väldigt intresserad! Hjälper gärna till om jag kan. vänligen Anna

    SvaraRadera